
Word jij lastiggevallen door een buizerd? Dat willen we graag weten. Help je mee?
Algemeen 179 keer gelezenColumn door Adri-Jan van der Velden en Justus van den Berg
Een paar jaar geleden was er sprake dat een buizerd mensen aanviel die aan het fietsen of aan het hardlopen waren. Sommige vogels reageren blijkbaar agressief in de periode dat er jongen op het nest zitten. Juni is de tijd dat de jongen zijn uitgekomen en beide ouders voedsel moeten zoeken voor de jongen én in de tussentijd het nest ook nog moeten beschermen tegen aanvallers. Dat kunnen haviken zijn of steenmarters. Waarom ze mensen zien als gevaar is ons niet duidelijk, maar het gaat veelal om solitaire personen die in de buurt van het nest komen.
Wij kijken al drie jaar op Noord-Beveland naar de roofvogels en er zijn jaarlijks zeker acht nesten van buizerds in de boombeplanting langs de wegen. Ons doel is om vast te stellen hoeveel jongen er uitvliegen. Dus we komen heel veel in de buurt van nesten. In februari en maart is dat om vast te stellen welk nest door een paar wordt gebruikt. Als we zeker weten dat er een vrouwtje op het nest zit, dan gaan we daar vier weken lang niet meer langs, want ze zit te broeden. Het is pas zinvol om weer langs te gaan als de jongen zo groot zijn dat ze op het nest staan en je dus kan tellen hoeveel het er zijn. We gaan met een auto en stappen op enige afstand van het nest uit en lopen dan naar het nest toe. Veelal wordt er gealarmeerd door het mannetje dat er gevaar is. Als je dichterbij komt, vliegt ook het vrouwtje van het nest. Al die jaren zijn wij nooit aangevallen door een buizerd en bleven ze altijd op afstand van ons, ondanks dat we zeer dicht bij het nest waren. Waarom wij niet worden aangevallen is onduidelijk. Misschien omdat we langzaam lopen of omdat we met z’n tweeën zijn.
We zijn zeer benieuwd of een buizerd weer hinder veroorzaakt bij passanten en willen dat ook graag weten. Indien dat het geval is, kan men een melding maken via roofvogelsopnoordbeveland@proton.me, bij voorkeur met een datum, tijd en locatie. Voorheen zijn er weleens waarschuwingsborden geplaatst. Dat helpt natuurlijk niet tegen de overlast, maar het is wel handig om dat te weten.



















